Fysiotherapie voor Parkinsonpatiënten

Wat is Parkinson?

Mensen met de ziekte van Parkinson hebben te weinig dopamine in hun hersenen. Dat komt door een beschadiging van de zenuwcellen die dopamine aanmaken. De oorzaak van die beschadiging is helaas nog onbekend. Dopamine, een zogenaamde neurotransmitter, is nodig om signalen door te geven van de ene naar de andere hersencel. Het tekort aan dopamine kan problemen geven bij dagelijkse activiteiten zoals lopen, omdraaien in bed en praten. Ook kunnen geheugenstoornissen, slaapproblemen, depressies, concentratieproblemen en persoonlijkheidsveranderingen optreden.

Als je de ziekte van Parkinson hebt, ervaar je dagelijks de gevolgen hiervan. Dit komt voornamelijk door problemen in denkprocessen en doordat je moeilijker kunt bewegen. Bekende bewegingsklachten zijn beven (tremoren), stijve spieren trage bewegingen en een gebogen houding. De ziekte van Parkinson is erg complex; voor geen enkele patiënt zijn de klachten hetzelfde.

Wat kan de fysiotherapeut voor u betekenen?

Onze fysiotherapeute Patricia de Bruijn heeft de afgelopen jaren veel gewerkt met patiënten met de ziekte van Parkinson. Hierdoor weet zij als geen ander, hoeveel impact de ziekte van Parkinson heeft op de gewone, dagelijkse bezigheden. Samen met u kijkt ze of fysiotherapie kan helpen bij het verminderen van de problemen die u ervaart. Patricia helpt bijvoorbeeld bij bewegingsproblemen, zoals lopen, opstaan uit een stoel of omrollen in bed. Soms kunnen kleine ‘trucjes’ of adviezen al veel verandering teweegbrengen. Ook kan zij u helpen als uw conditie minder wordt, als u vaker valt of bij nek- of schouderklachten.

Blijf bewegen!

In beweging blijven is zeer belangrijk als u de ziekte van Parkinson heeft. Actief blijven heeft een positieve uitwerking op uw klachten en voorkomt nieuwe bijkomende klachten, zoals broze botten, verstoppingen of problemen met uw hart. In overleg en afgestemd op uw situatie kan Patricia een trainingsprogramma opstellen ter verbetering van uw conditie. Het gaat erom dat u zich zo goed mogelijk in het dagelijks leven kunt blijven bewegen en dat u op een verantwoorde manier actief blijft. Het is vooral belangrijk om tijdig actie te ondernemen. Wacht niet tot uw conditie verminderd is, maar houd deze op peil. Zorg dat u voldoende blijft bewegen.

Samenwerkingen

Patricia is aangesloten bij het ParkinsonNet. Dit is een goed georganiseerd, multidisciplinair netwerk, waar alle betrokken zorgverleners (artsen, ergotherapeuten, logopedisten, diëtisten) nauw met elkaar samenwerken. Onze ergotherapeut Anuschka Langelaar is ook aangesloten bij ParkinsonNet. We werken veel samen met diëtist Bea Pinkert. Zij houdt wekelijks een spreekuur in Medisch Centrum Eedenburgh.

Voor fysiotherapie bij Parkinson kunt u terecht bij:

Wilt u direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op!