Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de kinesitherapeut / manueel therapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry Needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet.

Dry Needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, waarmee kortdurend een zogenaamd ‘triggerpoint’ in de spier wordt geprikkeld. Het gaat niet om een ‘energetische’ behandeling zoals bij acupunctuur wel het geval is.

Wat is een ‘triggerpoint’

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak gerefereerde pijn in een bepaalde zone veroorzaakt. Hieronder staat een voorbeeld van lage rugpijn die uitstraalt vanuit een bilspier.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook gerefereerde pijn
Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?
Acuut: bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval
Chronisch: door een langdurig verkeerde houding
Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer
Overbelasting en/of blessures bij sporters
Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling
Psychologische factoren zoals stress en depressie
Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk
Slaaptekort
Te strakke kleding of het of het verkeerd dragen van een rugzak of handtas

Hoe werkt de behandeling?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met het naaldje worden deze punten gevonden en gedeactiveerd. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen.

De kinesitherapeut / manueel therapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm, been of langs uw wervelkolom. Soms zijn ook meerdere sessies noodzakelijk.

Voor dry needling kunt u terecht bij:

Wilt u direct een afspraak maken?