FYSIOTHERAPIE EN BEWEGEN

Wij fysiotherapeuten zijn natuurtherapeuten. Tenminste etymologische gezien -‘Fysio’ komt van het Griekse woord ‘phusis’ wat natuur betekent- , want in de praktijk voel ik me toch echt geen natuurtherapeut. Treffender vind ik de term die de Belgen bezigen: kinesitherapie. Afgeleid van het Griekse ‘kinèsis’, ofwel ‘beweging’. Bewegingstherapeut dus.

De laatste jaren blijkt uit verscheidene wetenschappelijke onderzoeken hoe belangrijk bewegen is. Het levert een grote bijdrage aan een gezonde leefstijl, het verlaagt risico’s op het krijgen van chronische aandoeningen én het maakt gelukshormonen aan.

Om kort te gaan; een fysiotherapeut kan dus bijdragen aan de kwaliteit van leven. Een groot deel van ons werk bestaat namelijk uit het herstellen van beperkt bewegen. Er zijn vele oorzaken van beperkt bewegen te benoemen: rugpijn, COPD, schouderpijn, diabetes, artrose, degeneratie van gewrichten, hartfalen, claudicatio intermittens (etalage benen), hersenbloeding, hernia en ga zo maar door. Deze aandoeningen en pijnklachten kunnen leiden tot verlaging van kwaliteit van leven.

Ga maar na.

Je hebt al weken of maanden pijn in de rug, waardoor je niet meer kunt sporten. Terwijl je gewend was om, na de drukte van enkele dagen werken en het gezinsleven, een uurtje te sporten. Hierna voelde je je weer fris en voldaan. Je kon er weer tegenaan voor een paar dagen. Doordat je nu niet meer kunt sporten door de rugpijn, word je chagrijnig, heb je een kort lontje en ga je je misschien zelfs somber voelen. Je kwaliteit van leven daalt.

Of je hebt last van claudicatio intermittens. Dat betekent dat je na enkele minuten (in ernstige gevallen) pijn in de benen krijgt, waardoor zelfs boodschappen doen een vervelende bezigheid kan worden. Laat staan een wandelingetje met de kleinkinderen in het bos. Je actieradius is beperkt, je wordt afhankelijk van andere mensen voor dagelijkse bezigheden. Je kwaliteit van leven daalt.

Een ander voorbeeld is incontinentie of urine verlies. Wellicht vermijd je sociale gelegenheden uit angst voor vervelende situaties of misschien nare geurtjes. Het kan dat je je daardoor isoleert en minder onder de mensen komt. Je kwaliteit van leven daalt.

De laatste. Je bent ‘burn out’. De verantwoordelijkheden op het werk hebben je opgebrand. Je voelt je somber, futloos, en hebt het gevoel dat je je naasten tekort doet, dat je faalt. Hierdoor is je motivatie te bewegen laag. Je hebt de energie niet meer om in beweging te komen voor je alledaagse activiteiten. Je kwaliteit van leven daalt.

Zo zijn er vele voorbeelden op te noemen van beweegproblemen die het leven op kleine of grote schaal negatief beïnvloeden. Het maakt duidelijk hoe een ogenschijnlijk klein probleem kan leiden tot een grote impact op ons dagelijks functioneren en onze kwaliteit van leven.

Maar niet getreurd, er is een oplossing! Het is op een positieve manier te beïnvloeden. Je raadt het al: bewegen. Deze twee plaatjes zijn leuke voorbeelden waaruit blijkt wat regelmatig bewegen kan betekenen voor ons. Internet, Facebook, LinkedIn en internet staan vol met onderzoeken, feiten en leuke weetjes over bewegen en gezondheid. Recentelijk heeft de gezondheidsraad een hernieuwd advies uitgebracht. Ook deze kunt u bekijken op

Tim Hemwett, SMA conference 2016 Bewegingstherapie, zelf bewegen of onder begeleiding van bijvoorbeeld een fysio, blijkt dus ontzettend gezond te zijn. Uiteraard kan een heleboel bewegen zelf gedaan worden. Denk aan lopend boodschappen doen, fietsend de kinderen van school halen, tuinieren, schoonmaken, met kleinkinderen spelen, sporten. Zo simpel kan het zijn.

Mocht dit bewegen in het gedrang komen door pijntjes of aandoeningen, dan kan fysiotherapie een rol spelen in het terugwinnen van het bewegen. Hierdoor word en voel je je gezonder, voel je je fitter, en stijgt de kwaliteit van leven. Door hier een bijdrage in te kunnen leveren als fysiotherapeut, dat maakt dit werk zo mooi!